Aquest dimarts 17 d’octubre, tornem a sopar! (El jardín de Jeannette, de Stéphane Brizé)

El jardín de Jeannette, de Stéphane Brizé, és el film amb el que inaugurarem la nova temporada dels “Sopars de Cinema” el pròxim dimarts 17 d’octubre.

Jeanne Le Perthuis des Vauds (Judith Chemla) és una jove aristòcrata,  filla de Simon-Jacques i de la baronessa Adélaïde, que acaba de deixar el convent on ha cursat els estudis i, abans de complir 18 anys, torna a casa per començar una veritable “vida”. L’acompanya el vescompte Julien de Lamare (Swann Arlaud) amb qui es casarà pocs mesos després…

“Amor significa el cos, l’ànima, la vida, tot l’ésser. Sentim l’amor quan sentim la calor de la nostra sang, respirem amor amb l’aire que respirem, el tenim en nosaltres mateixos quan el tenim en el nostre pensament. Res més existeix per a nosaltres.” Això escriu l’autor de la novel·la original, Guy de Maupassant, autor de sis novel·les i més de 300 contes. Una de les figures literàries de la dita “escola naturalista” i, en certa manera, hereu d’Émile Zola.

Aquesta història comença durant l’any 1819 i transcorre durant 27 anys en una població de Normandia on la Jeannette, com a personatge d’aquesta pel·lícula, ens permetrà triar entre tots aquests aspectes de la vida per comentar-los després del sopar: l’educació de les joves, problemes de diners, crims, matrimoni, adulteri, religió, fills, malícia humana, l’amor, la mort… temes que incorporen les pàgines de la primera novel·la que va escriure Guy de Maupassant. Diuen que s’hi reconeixen, en aquesta primera obra, influències de Balzac (“La femme de 30 ans”) i de Flaubert (“Madame Bovary” i “L’éducation sentimentale”).

El director del film parla de les dificultats en adaptar una novel·la com aquesta: “…en aquell moment vaig comprendre que, si volia mantenir-me fidel, l’havia de trair. Pot semblar irònic tenint en compte la història de Jeanne, però és el que fa que la novel·la sigui tan enorme. No enorme per la seva grandària, sinó en termes purament literaris. El repte aquí resideix en desfer els aspectes literaris per assolir la part cinematogràfica. De fet, és el més complicat perquè la novel·la de Maupassant compta amb una estructura tan imponent i l’estil ocupa tant espai que resulta difícil desfer-se’n. Sense deixar de mantenir l’estructura narrativa, cal desmentir el poder literari per apropar-se a una forma de narració purament cinematogràfica”.

I acaba confessant: “ La major diferència entre el llibre i la pel·lícula és la perspectiva. La pel·lícula s’explica únicament des de la perspectiva de Jeanne. No hi ha una sola escena en què ella no estigui present. Els personatges només poden existir si ella hi és. Això ens va fer modificar algun aspecte important…”  (que no explicarem abans de veure el film, però sí després, naturalment…).

“Adaptació és apropiació. És l’acte de transformar una obra literària en una pel·lícula. Les eines que s’utilitzen són realment diferents. Per no parlar de l’inconvenient que, en aquest mena de treball, alguns espectadors puguin recordar els esdeveniments prominents de la història. Per tant, un ha de ser molt lliure a l”hora de crear una trajectòria cinematogràfica que connecti tots els successos principals de la història que són elements essencials de la novel·la “.

Tenim pel·lícula per veure, “El jardín de Jeannette”, Premi FIPRESCI de la crítica en la Mostra de Venècia;  tenim temes per el debat, com ha quedat anunciat; tenim dia per retrobar-nos, dimarts 17 d’octubre.  Què falta? Sols faltem… nosaltres, no?

Us hi esperem. Als Boliche, com sempre. Cordialment,

Antoni Kirchner

Sopar de Cinema Nº 81. Segona època.  Dimarts 17 d’octubre de 2017.  A les 20:00: “El jardin de Jeannette” de Stéphane Brizé. Boliche Cinemes.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s