Philippe Falardeau ens explica com va treballar en la realització de “Profesor Lazhar”

610296-cineaste-philippe-falardeau-va-realiser

Què el va atraure de l’obra teatral i li va permetre imaginar la resta ?

Em va interessar el tema i la seva manera d’abordar-lo directament. Mentre mirava la representació , vaig imaginar immediatament la pel·lícula : vaig veure l’aula, els nens … El personatge d’Alice existia lleument , el de Simon a penes en absolut , i no obstant això hi havia tota una història per inventar . Era conscient que havia marge per a la creativitat . També m’agradava el fet que la tragèdia de Bachir com a immigrant no constituís l’eix de l’argument . Es veu enfrontat a una cosa que és molt concret en la societat en què s’ha establert però de fet aquesta confrontació podria ocórrer en qualsevol lloc .

Durant la representació , vaig pensar : ” Vet aquí un personatge dens “.  No es tracta d’un personatge que simplement s’hagi creat perquè ens estiguem preguntant quines podrien ser les seves qualitats i característiques . En absolut . Bachir té el seu propi passat , la seva pròpia història , que va començar molt abans de l’inici del film .

Era també important per a vostè que la tragèdia per la qual ha passat Bachir fora plausible?

Vaig fer les meves indagacions per abordar aquest extrem de manera apropiada. Després d’un any d’haver iniciat l’adaptació de la peça teatral, al maig de 2008, vaig anar a Alger per veure el lloc d’on Bachir procedia per comprendre els motius pels quals se’n va anar del seu país. També volia veure com era la vida d’un empleat públic allà … Tot el que vaig imaginar no està en la pel·lícula, però em va ajudar a entendre’l. I molt abans, havia visitat diversos països, com Síria, Líbia, Egipte i Tunísia.

Però,  podria haver estat de qualsevol altre país el personatge de Bachir?

Així ho crec, encara que llavors potser el problema hauria estat el llenguatge. Havia pensat en el Líban. El personatge no només ha de ser tot un expert en francès, sinó que a més ha d’estimar-lo considerablement. Perquè en la meva ment, el procés de curació es produeix a través de l’acte de parlar, d’ensenyar, de llegir, d’estimar el francès. Algèria funcionava bé perquè allà hi ha molts intel·lectuals, grans escriptors … Un cop instal·lat en una escola del Quebec, Bachir es veu atrapat en un sistema que l’hi és aliè, pel que ha de buscar dins de si mateix per extreure recursos a partir del que li van ensenyar a l’escola. De tal manera que la seva única referència és un mètode d’ensenyament francès que ja està passat de moda. No hauríem d’oblidar que Bachir és un immigrant nord-africà profundament secular: una decisió meva de la qual era molt conscient. Ell representa a l’”Altre”, algú que per sobre de tot és un home que busca solucions, però no en la religió o en la moral, ni tan sols en les seves referències culturals (dit en el sentit “ètnic” del terme) sinó, pel que fa a l’ensenyament, a la nostra comú relació amb l’idioma i la literatura francesos, i després en l’acte essencial de la comunicació en si. També hi ha ironia en el fet que va a ensenyar a una antiga colònia que manté una relació particular amb el francès, quan ell mateix també procedeix d’una antiga colònia.

Què li va fer triar a Fellag per al paper de Bachir?

Va ser Evelyne de la Chenelière (l’autora de l’obra teatral)  qui em va portar fins a Fellag perquè l’actor ja havia fet una lectura pública de la peça teatral a França. No el coneixia, però tenia sentit contractar-lo perquè ell mateix s’havia exiliat durant el curs de la guerra civil algeriana. Mentre es trobava a Tunísia, les autoritats li van advertir que era millor que no tornés, doncs existia una ‘fàtua’ contra ell. Així que ell mateix va experimentar part del que va patir en Bachir, i això li proporcionava a Fellag una profunditat addicional al meu entendre.

L’aula i l’escola es mostren de manera molt realista.

Abans de realitzar Monsieur Lazhar, vaig emprar diverses setmanes visitant  escoles de primària per observar, per exemple, la manera en què un nen s’agita en el seu seient … La meva directora artística, Emmanuel Fréchette, també va efectuar una investigació detallada en una dotzena d’escoles amb el propòsit de decorar la nostra. El que es veu penjat de les parets és un acoblament: tots els treballs artístics procedeixen d’autèntiques tasques infantils que s’han recollit en escoles reals.

És una ficció, però treballo a partir d’una varietat de gent a la que conec, he vist, o fins i tot amb la que he parlat, i sobtadament tot això cobra cos. Per a mi, el cinema és un mitjà aferrat a la realitat, el que no és necessàriament el cas de la literatura. M’interessa la vida, particularment en un film que afirma reflectir certa realitat

La importància que es dóna a les paraules atorga al film una dimensió poètica.

Crec que el poètic està substancialment a l’obra de Evelyne. També em sembla que hi ha alguna cosa poètica en la musicalitat dels diàlegs de Bachir, i en la idea que la paraula dita pot ser cinematogràfica. Representar xerrades, verbs, no és gens senzill! Quan vaig presenciar la representació de l’obra, vaig ser conscient de la conveniència d’evitar la poesia lírica. No obstant això, encara era important per a mi tancar la pel·lícula amb una nota poètica, que és com acaba la peça, perquè em sentia profundament commogut per la seva faula final, però vaig demanar a l’Evelyne que escrivís una versió diferent per a la pel·lícula… i va escriure una escena esplèndida.

(Extracte d’entrevistes i fragments publicats en diaris de Quebec i França i d’una entrevista realitzada per Marie-Hélène Mello, inclosa en el pressbook original de la productora).

Deixa un comentari

