Dimarts 10 de desembre, soparem amb “La gran belleza”

02_toni_servillo_la_grande_bellezza_foto_di_gianni_fiorito_2_jpg_7906M’ho he pensat molt abans d’escollir la fotografia que il·lustra aquesta convocatòria. Entre les altres fotografies que tenia n’hi ha una en que l’escriptor (d’una sola novel·la i d’això ja fa molts anys) Jep Gambardella (Toni Servillo) està assegut en un banc de pedra, perfectament empolainat (jaqueta color taronja clara, mocador de butxaca més fosc, pantalons escrupolosament blancs i sabates de dos colors: blanc i marró). Si hagués triat aquesta altra imatge, hagués començat aquest text tot recordant la Síndrome de Stendhal…

Però m’he decidit, desprès de molt dubtar, una mica com alguns personatges de la pel·lícula (deu ser que encara hi estic somiant…) per aquesta imatge en la que el protagonista està descansant a la terrassa del seu pis romà. Us heu fitxat que darrere mateix hi ha el ‘Colosseo’? Us podeu imaginar la visió que aquest personatge té de la monumentalitat romana?

Aquesta il·lustració no ens immunitza de la síndrome, però més aviat coincideix més amb una cita  de Céline, amb que comença La gran belleza, o les recurrents al·lusions a Flaubert i el seu ‘sentit del no res’ que Jep Gambardella utilitza cada cop  que vol ironitzar sobre el seu estat: un escriptor que va a la recerca d’una felicitat que cada cop veu més lluny, a mida que va sumant anys. El record d’un amor de joventut, la popularitat d’una  exitosa novel·la que no s’ha tornat a repetir… perquè no ha tornat a escriure mai, donen forma a un personatge que és, abans que res, un observador del món exterior i es converteix en la raó de ser de la història. A través d’una sèrie de girs incidentals i sovint lligats al destí, el protagonista se sotmet a un viatge personal.

Una pel·lícula com aquesta ens ha de recordar a La dolce vita com si els mateixos  personatges haguessin envellit, però no exactament els 53 anys que separen una obra de l’altre. És clar que no és el mateix, aquesta Itàlia és la de Berlusconi, però l’aristocràcia, les elits artístiques, sembla que sols han evolucionat superficialment.

També hi trobarem, per tot arreu, fragments que ens poden recordar altres films clàssics en la història del cinema italià. El mateix autor, Paolo Sorrentino, (de qui hem vist Il Divo) ho reconeix :  “És que Roma i “La dolce vita” són pel·lícules que no pots ignorar quan fas una pel·lícula com aquesta. Són dues obres mestres i la regla d’or és veure-les, no imitar-les. Jo vaig intentar cenyir-me a això. És veritat que les obres mestres transformen la forma en què sentim o percebem les coses. Ens condicionen. Per tant no puc negar que aquestes pel·lícules m’hagin influenciat i guiat a l’hora de fer “La gran belleza”. Només espero que m’hagin guiat en la direcció adequada…”

Us podeu imaginar un llargmetratge amb reminiscències d’aquestes dues obres, més un polsim de records de, per exemple, La terraza d’Ettore Scola  qui, amb 83 anys, encara surt en una escena?

Doncs aquest és l’espectacle, barroc, càustic, amb una banda sonora  sorprenent, que podrem veure i comentar el pròxim dimarts dia 10 a les 19:15 (tanta bellesa, tantes referències a obres mestres no es poden enquibir en menys temps…). Si aquest horari no us va prou bé a la taquilla del cinema Alexandra ja hi han els tiquets per aquest Sopar de Cinema. O sigui que es pot veure la pel·lícula, des de avui mateix, qualsevol dia i en qualsevol sessió i, dimarts, coincidir amb nosaltres al restaurant a quarts de deu de la nit.

Un  veritable espectacle per als sentits amb un contingut que donarà joc en el col·loqui. No es pot demanar més.

Antoni K.

Sopars de Cinema Nº 269. Dimarts 10 de desembre de 2013.                                     Atenció a l’horari,  a les 19:15 : “La gran belleza” de Paolo Sorrentino.                 Cinema Alexandra

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s